Ετικέτες

εσωτερικός διάλογος (129) ψυχική υγεία (83) ευαισθητοποίηση (50) πρόληψη (43) υγεία (41) ΕΚΨ&ΨΥ (38) εθελοντισμός (34) κοινές δράσεις (31) νέα (27) άρθρα (23) αιμοδοσία (21) πρόγραμμα ευαισθητοποίησης (20) Κέντρο Ημέρας (19) σχολεία (18) εφηβεία (17) ευπαθείς ομάδες (16) διάλογος (15) οικονομική κρίση (14) ΚΕΔΜΟΠ (11) δότες μυελού των οστών (11) παιδική ηλικία (10) απόψεις (9) ευχές (9) ενδοσχολική βία (8) εξαρτήσεις (8) θέσεις εργασίας (8) ΚΜΨΥ (6) Κοι.Σ.Π.Ε. (6) αλληλοβοήθεια (6) δήμος (6) εθισμός (6) εργασία (6) οικογένεια (6) προσφορά (6) Μονάδες Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης (5) έφηβοι (5) αλληλεγγύη (5) παζάρι (5) ΑμεΑ (4) Κοινωνική Εργασία (4) διαμαρτυρία (4) δικαιώματα ψυχικά ασθενών (4) προσχολική ηλικία (4) υποστήριξη (4) ψύχωση (4) Ειδικό Σχολείο (3) Μ.Ψ.Α (3) Π.Η. Ψυχικής Υγείας (3) αναπτυξιακά προβλήματα (3) ενδοοικογενειακή βία (3) ευάλωτες ομάδες (3) κοινωνικό παντοπωλείο (3) λογοθεραπεία (3) ομάδες γονέων (3) ομάδες ευασθητοποίησης (3) ομάδες εφήβων (3) σεμινάρια (3) στρες (3) σύστημα υγείας (3) DSH - PC (2) student voice (2) Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (2) ΕΕΕΕΚ (2) Ψυχιατρική μεταρρύθμιση (2) άγχος (2) βία (2) γυναίκα (2) δράσεις εκτός Φωκίδας (2) κακοποίηση (2) κατάθλιψη (2) πολιτισμός (2) τέχνη (2) Best Buddies Greece (1) Erasmus+ (1) Δ.Α.Φ. (1) Δίκτυο Φορέων Ψυχικής Υγείας (1) Δίκτυο κατα της Βίας στο Σχολείο (1) Κοινωνικό Σχολείο (1) Π.Ε. Φωκίδας (1) Πριγκίπισσα Χριστίνη (1) Ρομά (1) άποροι (1) δενδροφύτευση (1) διακιώματα παιδιού (1) διαφορετικότητα (1) δικαιώματα παιδιού (1) κοινωνική αναπαράσταση (1) κοινωνικός αποκλεισμός (1) νόμος 3500/2006 (1) ομάδα εργασίας (1) προκαταλήψεις (1) πρόγραμμα κοινωφελούς χαρακτήρα (1) πρόσφυγες (1)

24 Δεκεμβρίου 2012

Η σημασία του παιχνιδιού στην εξέλιξη ενός παιδιού



Αυτές τις γιορτινές ημέρες τα παιδιά έχουν την τιμητική τους. Τα δώρα των γονιών, των παππούδων και των γιαγιάδων στα παιδιά τους, αλλά και των νονών στα βαφτιστήρια τους είναι πλέον παράδοση. Φυσικά το παιχνίδι είναι πάντα ο πρωταγωνιστής στη λίστα των παιδικών δώρων!!!!
Τι είναι όμως το παιχνίδι; Το παιχνίδι είναι κάθε αυθόρμητη δραστηριότητα του παιδιού, φυσική ή διανοητική που συμβαίνει μόνο και μόνο για την ευχαρίστηση που προκαλεί, χωρίς να έχει για προορισμό το υλικό κέρδος.
Οι μέρες χωρίς παιχνίδι είναι άδειες και χωρίς νόημα για τα παιδιά. Τα παιδιά επενδύουν όλη τους την ενέργεια στο παιχνίδι απλούστατα, γιατί και τα ίδια καταλαβαίνουν ότι μέσα από το παιχνίδι μαθαίνουν για τους εαυτούς τους, για τους άλλους και για το φυσικό τους κόσμο.
Ειδικότερα, η παιδαγωγική αξία του παιχνιδιού είναι σημαντική, διότι:
  • βοηθάει το παιδί να γνωρίσει καλά και να αφομοιώσει το φυσικό και κοινωνικό του περιβάλλον,
  • δίνει την ευκαιρία να μυηθεί στη διαδικασία του συμβολισμού και
  • προσφέρει τη δυνατότητα να αισθανθεί τη χαρά της δημιουργίας.
Με το παιχνίδι επιτυγχάνεται και η συναισθηματική εξέλιξη, επειδή:
  • το παιδί εκτονώνει τα μεγάλα αποθέματα ενέργειάς του και
  • βιώνει τα συναισθήματά του και τη λεγόμενη «ψυχολογική κάθαρση» αφού ανακουφίζεται από τη λύπη, τη στενοχώρια, τη δυσαρέσκεια, τις συναισθηματικές καταπτώσεις και έτσι αποκαθίσταται η συναισθηματική του ισορροπία.
Το παιχνίδι συμβάλλει στην κοινωνικοποίηση, καθώς:
  • το παιδί μαθαίνει να μοιράζεται ή να ανταλλάσσει πράγματα,
  • να υπακούει σε κανόνες,
  • να αναπτύσσει πνεύμα συνεργασίας και
  • να είναι υπεύθυνο. 
Το παιχνίδι συμβάλλει και στη σωματική ανάπτυξη του παιδιού, αφού η κυκλοφορία του αίματος γίνεται κανονικότερη και ενδυναμώνει το νευρικό και μυϊκό σύστημα. Τέλος, το παιχνίδι συμβάλλει στην ανάπτυξη πνευματικών λειτουργιών που οδηγούν στη μάθηση, όπως την προσοχή, τη μνήμη, την κρίση, το συλλογισμό, την παρατηρητικότητα, την φαντασία. Χρησιμοποιείται  ως γέφυρα επικοινωνίας,  ώστε το παιδί να μάθει πιο εύκολα και ευχάριστα όσα πρέπει να κάνει καθημερινά. 

Υπάρχουν πολλά είδη παιχνιδιού. Πιο συγκεκριμένα:
  • Παιχνίδια με έντονη κίνηση: Τα παιδιά αρέσκονται να σκαρφαλώνουν, να τρέχουν, να πηδούν και να πραγματοποιούν όποια κίνηση είναι δυνατή. Τα παιχνίδια αυτά καλλιεργούν την κατεύθυνση, την ισορροπία και την αίσθηση του σώματος.
  • Παιχνίδια δεξιότητας: Έτσι ονομάζουμε το παιχνίδι με μικρά αντικείμενα, με πάζλ τα οποία καλλιεργούν την επιδεξιότητα. 
  • Παιχνίδια κατασκευών: Αυτά περιλαμβάνουν χτίσιμο σπιτιών, συναρμολόγηση καραβιών και άλλων αντικειμένων που χρειάζεται συνεργασία φαντασίας και επιδεξιότητας.
  • Συμβολικά παιχνίδια: Εδώ το παιδί παίρνει ένα αντικείμενο και μέσω της φαντασίας του το μετατρέπει σε παιχνίδι.
  • Γλωσσικά παιχνίδια: Αναπτύσσονται γλωσσικές ικανότητες, γίνεται παιχνίδι με λέξεις, ρυθμούς και τραγούδια. Μπορεί να περιλαμβάνει ιστορίες.
  • Παιχνίδια με την τέχνη: Τα παιδιά αναπτύσσουν όλες τις κατηγορίες τεχνών μέσω του παιχνιδιού τους και χρησιμοποιούν οποιοδήποτε υλικό για να ζωγραφίσουν, να δημιουργήσουν στίχους ή τραγούδια, να παίξουν με κούκλες. Μέσω αυτής της κατηγορίας ανακαλύπτουν τις τέχνες και εκφράζουν τις ιδέες τους και τα συναισθήματά τους.
  • Παιχνίδια που οξύνουν τις αισθήσεις: Τα πιο πολλά παιδιά χαίρονται ιδιαίτερα όταν παίζουν με τη λάσπη, την άμμο, το νερό και άλλα υλικά ή με ήχους ή ακόμα και με μυρωδιές. Ένας υπέροχος τρόπος να μάθει το παιδί τον εαυτό του και τον κόσμο γύρω του.
  • Παιχνίδια λήψης αποφάσεων: Το παιδί καλείται να επεκτείνει τις ικανότητές του και να δει πως λειτουργεί σε ανταγωνιστικά περιβάλλοντα. Εδώ μαθαίνει το παιδί ποιες είναι οι ικανότητές του χωρίς όμως να τραυματιστεί. Για το λόγο αυτό και οι πιο πολλοί χώροι για παιδικό παιχνίδι κατασκευάζονται με ειδικά υλικά ώστε να επιτρέπουν στο παιδί να παίξει ελεύθερα.
  • Παιχνίδια ρόλων: Τα παιδιά αρέσκονται ιδιαίτερα να απολαμβάνουν τους δικούς τους νόμους και να δημιουργούν κοινωνίες οι οποίες να λειτουργούν υπό συνθήκες που έχουν θεσπίσει και αποδεχτεί. Τους αρέσει επίσης να εξασκούνται και σε κάποιο ρόλο προκειμένου να γίνουν καλοί σε αυτόν. Για παράδειγμα να φτιάχνουν δώρα και να τα τυλίγουν, να μαγειρεύουν ή να είναι αστυνόμοι ή γιατροί. 
Ποια παιχνίδια είναι κατάλληλα για κάθε ηλικία; Ενδεικτικά θα αναφέρω κάποια παιχνίδια.
  • Παιχνίδια για παιδιά από 0 – 3 χρόνων: μαλακά παιχνίδια, υφασμάτινοι κύβοι, παπλώματα και γυμναστήρια για μωρά, παιχνίδια μπάνιου, παιχνίδια μίμησης, τραπέζια δραστηριοτήτων, μπογιές και χαρτιά, μουσική με τραγούδια, παραμύθια με μεγάλες χαρούμενες εικόνες, κουδουνίστρες, κλειδάκια με κρίκο, πάζλ, τουβλάκια, οχήματα, κουζινικά, κουβαδάκια, σετ εργαλείων, κ.ά. 
  • Παιχνίδια για παιδιά από 3 – 5 χρόνων: πάζλ, παιχνίδια κατασκευών, βιβλία με μεγάλα γράμματα ή τρισδιάστατες πτυσσόμενες εικόνες, βιβλία για ζωγραφική, τρίκυκλα ποδηλατάκια, μπάλες, οχήματα, μουσικά όργανα, επιτραπέζια παιχνίδια,  κούκλες και ρούχα που αλλάζει, μεταμφιέσεις, πίνακας και κιμωλίες, σετ εργαλείων, σκοινάκι, τραμπολίνο κ. ά.
  • Παιχνίδια για παιδιά από 5 – 8 χρόνων: εξωσχολικές αθλητικές δραστηριότητες, επίσκεψη στο πλανητάριο, ενυδρείο κ.ά., ιστορίες και παραμύθια, δραστηριότητες με μουσική, χορό, καλλιτεχνικά, πειράματα, επιτραπέζια παιχνίδια, παιχνίδια κατασκευών, κηπουρική, ηλεκτρονικά παιχνίδια και μη, μουσικά όργανα, ποδήλατα, παιδαγωγικά προγράμματα στον υπολογιστή κ. ά.
  • Παιχνίδια για παιδιά από 9 – 12 χρόνων: επιτραπέζια παιχνίδια, μοντελισμός, εξιστόρηση οικογενειακών γεγονότων – ιστοριών – καταστάσεων, κατασκευές, βιβλία, μουσικά όργανα, ηλεκτρονικά παιχνίδια και μη, παιδαγωγικά προγράμματα στον υπολογιστή, κούκλες και οχήματα, Cd player, κατοικίδια ζώα, μικροσκόπια και επιστημονικά σετ, ψηφιακή φωτογραφική μηχανή, τηλεσκόπιο, παιχνίδια στρατηγικής κ. ά.
Ο ρόλος της οικογένειας 
Ο ρόλος των γονέων στη διαδικασία ολοκλήρωσης της προσωπικότητας του παιδιού είναι ιδιαίτερα σημαντικός και φυσικά στην ικανοποίηση των αναγκών του παιδιού για παιχνίδι είναι καθοριστικός. Η μεγαλύτερη ένδειξη σεβασμού των γονέων προς το παιχνίδι των παιδιών είναι να προσφέρουν παιχνίδια κατάλληλα για τις ανάγκες και την προσωπικότητά τους και φυσικά χρόνο για παιχνίδι. 

Πώς μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν στο παιχνίδι των παιδιών;  
Οι γονείς πρέπει όχι μόνο να βοηθούν τα παιδιά στο παιχνίδι τους, αλλά και να τα παρακινούν, δηλαδή:
  • να δημιουργήσουν ένα χώρο στο σπίτι και να τον εξοπλίσουν με παιχνίδια, 
  • κατά τη διάρκεια της ημέρας να βρίσκουν χρόνο για να παρατηρούν το παιχνίδι του παιδιού,
  • μετά το σχολείο και κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου να παρέχουν ευκαιρίες στο παιδί να παίζει σε υπαίθριους χώρους,
  • να συμμετέχουν και οι ίδιοι σε κάποια από τα συμβολικά παιχνίδια που καταστρώνει το παιδί, ως ισότιμοι παίχτες και
  • δεν πρέπει να ξεχνούν να υποστηρίζουν τη δημιουργικότητα του παιδιού. 
Ο ρόλος του σχολείου 
Ο δάσκαλος που θέλει να κάνει το παιχνίδι μέρος της σχολικής εμπειρίας πρέπει να προσπαθήσει να οργανώσει το παιχνίδι ανάλογα με τις ανάγκες των μαθητών, να εξασφαλίσει την διεξαγωγή του σε ένα ευχάριστο και ασφαλές πλαίσιο και κυρίως να εμφυσήσει τη συνεργασία, την αλληλεγγύη και την ανοχή στο διαφορετικό.
Απώτερος στόχος του είναι:
  • να βοηθήσει τους μαθητές να διαμορφώσουν μια θετική στάση για την εκπαιδευτική διαδικασία, κάνοντάς την περισσότερο συμμετοχική, ενδιαφέρουσα και παραγωγική,
  • να ενισχύσει τα άτομα που έχουν δυσκολίες ή χαμηλές επιδόσεις και
  • να προσφέρει καινούργια  περιβάλλοντα μάθησης με πραγματικό ενδιαφέρον που κάνουν την εκπαιδευτική διαδικασία πιο ελκυστική και διασκεδαστική. 
Μέσα από το παιχνίδι ο δάσκαλος:
  • έρχεται πιο κοντά στους μαθητές του γιατί μοιάζει πιο ίσος με αυτούς, ενώ παράλληλα του δίνεται μια μοναδική ευκαιρία να γνωρίσει τις ατομικές διαφορές τους
  •  κατανοεί έτσι τα θετικά και αρνητικά στοιχεία του χαρακτήρα του κάθε παιδιού και παίρνει πληροφορίες για το τι συμβαίνει στον εσωτερικό του κόσμο. 
Δεν αλλάζει μόνο ο τρόπος που βλέπει ο δάσκαλος τους μαθητές, αλλά συμβαίνει και το αντίστροφο. Την ώρα που ο εκπαιδευτικός παίζει με τους μαθητές του γίνεται πιο ανθρώπινος, εκφράζει συναισθήματα, κάνει κι εκείνος λάθη και δείχνει, στην πραγματικότητα, ότι ισχύουν και για κείνον οι ίδιοι κανόνες. Παίζοντας απομακρύνεται βαθμιαία από τον εξουσιαστικό του ρόλο και αναλαμβάνει έναν ρόλο περισσότερο συντονιστικό που γίνεται ευκολότερα αποδεκτός από τα παιδιά. Για να είναι πετυχημένος στο νέο του ρόλο ο δάσκαλος πρέπει και ο ίδιος να μην υποδύεται, αλλά στην πραγματικότητα να είναι παιδί εκείνη τη στιγμή. 
Οι παρεχόμενες από την Ε.Κ.Ψ. & Ψ.Υ. υπηρεσίες καλύπτουν ένα μεγάλο τμήμα των ψυχιατρικών και παιδοψυχιατρικών αναγκών για παιδιά, εφήβους και ενήλικες του Νομού Φωκίδας. Παρέχει ειδικές θεραπείες, όπως λογοθεραπεία, ψυχοθεραπεία, αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών, ειδική αγωγή, εργοθεραπεία, συμβουλευτική γονέων, εικαστική θεραπεία και ομαδικές θεραπείες (ομάδες παιδιών, εφήβων, γονέων, εκπαιδευτικών κ.ά.). 
Στις υπηρεσίες πρόληψης περιλαμβάνεται επίσης η λειτουργία παιδότοπων. Πρόκειται για δραστηριότητα που απευθύνεται σε παιδιά, κυρίως της σχολικής ηλικίας, και αποσκοπεί στην ελεύθερη δραστηριότητα αυτών, στην προαγωγή του αυτοσχεδιασμού και της ελεύθερης έκφρασης, στην δημιουργική απασχόληση και κυρίως στην καλλιέργεια του ομαδικού πνεύματος, της αλληλοϋποστήριξης και της συνεργατικότητας. Η λειτουργία παιδότοπων δημιουργεί άριστες συνθήκες πρόληψης διαταραχών και έγκαιρης παρέμβασης με τη συνεργασία της οικογένειας και των σχολείων.  

Σας ευχόμαστε καλές γιορτές και ….. καλό παιχνίδι! 

Αθανασία Τζιμαρά 
Λογοθεραπεύτρια
στην Κινητή Μονάδα Ψυχικής Υγείας και 
στο Κέντρο Ημέρας Παιδιών, Εφήβων και Ενηλίκων της Ε.Κ.Ψ.&Ψ.Υ.  στο Ν. Φωκίδας 

20 Δεκεμβρίου 2012

Χριστουγεννιάτικη Εκδήλωση για τα παιδιά Ρομά αύριο το απόγευμα και συγκέντρωση παλιών παιχνιδιών

Το Δίκτυο "Ακεσώ" σας ενημερώνει πως το Ιατροκοινωνικό Κέντρο θα πραγματοποιήσει Χριστουγεννιάτικη Εκδήλωση για τα παιδιά Ρομά, την Παρασκευή 21 Δεκεμβρίου 2012, στις 6μμ στο χώρο του ΕΠΑ.Λ. Άμφισσας (Επαγγελματικό Λύκειο στην είσοδο της πόλης, δίπλα στο σούπερ μάρκετ  Γαλαξίας), οδός Λ. Σαλώνων  48.

Αν έχετε παιχνίδια που έχουν κουραστεί να κάθονται  ξεχασμένα σε σκοτεινά ντουλάπια και θέλουν να υιοθετηθούν από παιδάκια που δεν έχουν, σας παρακαλούμε να τα φέρετε στο χώρο του παλιού Οικοτροφείου (δίπλα στο φούρνο του Μανέτα), οδός Αγίων Θεοδώρων, στην Άμφισσα.

Σας ευχαριστούμε πολύ!

Ιατροκοινωνικό Κέντρο Άμφισσας Δήμου Δελφών

Τηλ. Επικοινωνίας : 6970382659

Συντονίστρια Ιατροκοινωνικού Κέντρου Άμφισσας
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ 
  •  6.15 μ.μ. : Καλωσόρισμα (Κάλαντα Χριστουγέννων από τα παιδιά)
  • 6.20 μ.μ. : Προβολή ταινίας 
  • 6.40 μ.μ. : Ποιήματα από τα παιδιά       
  • 6.45 μ.μ. :Παρουσίαση Μικρού Καλλιτεχνικού Προγράμματος από τα παιδιά
      Ομάδες Χορευτικών:  
A. Η Κωνσταντίνα και οι κολλητές της 
Β. Αγαπημένοι Φίλο 
Γ. Λοκα 
Δ. Σακίρα 
Ε. Μαικλ Τζάκσον 
Στ. Νόσα 
Όλες οι ομάδες 
Ζ. Κατασκήνωση Τούνακ τούνακ (Όλα τα παιδιά) 
Η.  Σόλο Τσιφτετέλι 
Χορός και γλέντι για όλους  ( Τραγούδι: Σωτήρης Μπέκος)
Δώρα για τα παιδιά

Νέα Δράση! Εθελοντική Αιμοδοσία στο Μπρίκι καφέ - Παρασκευή 28 Δεκεμβρίου 2012

Ο Σύλλογος Εθελοντών Αιμοδοτών «Οι Άγιοι Ανάργυροι» σε συνεργασία με το Δίκτυο Συνεργαζόμενων Φορέων για την Υγεία Ν. Φωκίδας «Ακεσώ», το Σώμα Εθελοντών για την Υγεία και τον Σύλλογο αναπτυξιακού προβληματισμού «Ελιά», διοργανώνουν το πρωί της Παρασκευής 28 Δεκεμβρίου 2012, ώρες 11.00 – 13.00, εθελοντική αιμοδοσία στο καφέ Μπρίκι (Γιαγτζή 27 και Γάτου). 

Η δράση αυτή εντάσσεται στην ευρύτερη προσπάθεια που κάνει το Δίκτυο «Ακεσώ» να φέρει τους συνεργαζόμενους φορείς πιο κοντά, μέσα από την διοργάνωση και την πραγματοποίηση κοινών εκδηλώσεων.

Η εκδήλωση έχει χαρακτήρα ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης του γενικού αλλά ιδιαιτέρως του νεανικού πληθυσμού, με σκοπό να αναγνωρίσουν πως η εθελοντική αιμοδοσία είναι μια χειρονομία καλής θέλησης, φροντίδας και αγάπης προς τον συνάνθρωπό μας. Δεν υπάρχει πολυτιμότερο δώρο, αφού στην πραγματικότητα είναι ένα δώρο ζωής γι' αυτόν που το δέχεται. Η προσφορά είναι πραγματικά ανεκτίμητη αν σκεφτούμε πως μια μονάδα αίματος μπορεί να βοηθήσει στο να σώσει την ζωή περισσοτέρων του ενός ασθενών. 

Η συμμετοχή σας και η υποστήριξή σας θα βοηθήσει στη μαζικότερη διάδοση της ιδέας του εθελοντισμού.

Δώστε το δικό σας μήνυμα ζωής!

Σας περιμένουμε!

11 Δεκεμβρίου 2012

Ευαισθητοποίηση και ενημέρωση της κοινότητας «Τα ήθη και τα έθιμα των Χριστουγέννων και η θεραπευτική δύναμη της τέχνης και του πολιτισμού στην προαγωγή της ψυχικής υγείας» Σάββατο 15 Δεκεμβρίου 2012, Πνευματικό Κέντρο Άμφισσας

Οι Μονάδες Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης της Εταιρίας Κοινωνικής Ψυχιατρικής και Ψυχικής Υγείας Ν. Φωκίδας διοργανώνουν ημέρα με βιωματικά δρώμενα και παρουσιάσεις, αφιερωμένη στα ήθη και τα έθιμα των Χριστουγέννων & τη θεραπευτική δύναμη της τέχνης και του πολιτισμού στην προαγωγή της ψυχικής υγείας, η οποία θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 15 Δεκεμβρίου 2012, στις 18.00, στο Πνευματικό Κέντρο Άμφισσας (αίθουσα θεάτρου), στο πλαίσιο του προγράμματος Ευαισθητοποίησης και Ενημέρωσης σε θέματα ψυχικής υγείας της Ε.Κ.Ψ.&Ψ.Υ. στη Φωκίδα.
Γενικός σκοπός του Προγράμματος Ευαισθητοποίησης είναι η αλλαγή της στάσης της κοινότητας απέναντι στην ψυχική νόσο και η προώθηση της κοινωνικής αλληλεγγύης, η προαγωγή της ψυχικής υγείας του πληθυσμού, η πρόληψη των ψυχικών διαταραχών, καθώς και η ψυχοκοινωνική επανένταξη των ψυχικά ασθενών στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης που επιτελείται στη χώρα. 
Ειδικός στόχος είναι η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση του πληθυσμού μέσα από τα Χριστουγεννιάτικα ήθη, έθιμα και τις παραδόσεις που αποτελούν το λαϊκό πολιτισμό που είναι ο καθρέφτης ενός λαού. Σ’ αυτόν περιέχονται πατροπαράδοτα τελετουργικά, μύθοι, θρύλοι, δοξασίες, που μορφοποιούνται στα έργα της τέχνης,  όπως τη μουσική, τα τραγούδια, τον χορό και τα δρώμενα, που έχουν σαν στόχο, με την επαναληπτική φύση τους, να συμβάλουν στη διατήρηση της ατομικής και συλλογικής ταυτότητας και να προάγουν την ψυχική υγεία,  την επικοινωνία, τη  συνοχή, την αίσθηση του δεσμού, τη σύσφιξη των σχέσεων των ατόμων, των οικογενειών και των κοινοτήτων.  
Οι παραδόσεις καθώς αποτελούν πηγή σύνδεσης ανάμεσα στις γενιές, διαιωνίζουν και προάγουν την ψυχική υγεία. Μια διαχρονική ματιά στο παρελθόν, στο παρόν και στο μέλλον επιτρέπει στα μέλη μιας κοινότητας να χαρτογραφήσουν τις αλληλεπιδράσεις και τις συνήθειές τους, ώστε να μπορούν να τις αποτιμήσουν. Ιδιαίτερα οι παραδόσεις που σχετίζονται με τις μεγάλες γιορτές όπως αυτές των Χριστουγέννων αποτελούν ορόσημο και αποτελούν πηγή πίστης και νοήματος καθώς επιτρέπουν  τον σύνδεσμο ανάμεσα στην πίστη και στην «εγκόσμια» εκδήλωσή της.

Πληροφορίες στο τηλέφωνο: 2265022924 και στο email: omadaergou.fok@gmail.com
Περισσότερες πληροφορίες για την Εταιρία Κοινωνικής Ψυχιατρικής και Ψυχικής Υγείας θα βρείτε στην ιστοσελίδα www.ekpse.gr

5 Δεκεμβρίου 2012

«ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΗΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΣΥΝΗΓΟΡΙΑΣ ΤΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΨΥΧΙΚΗ ΑΝΑΠΗΡΙΑ»

Στο πλαίσιο του εσωτερικού διαλόγου το Δίκτυο "Ακεσώ" σας ενημερώνει σχετικά με την εκδήλωση ενημέρωσης που πραγματοποιείται στο πλαίσιο μιας ευρύτερης προσπάθειας για ενδυνάμωση των ληπτών υπηρεσιών ψυχικής υγείας από την Εταιρία Κοινωνικής Ψυχιατρικής και Ψυχικής Υγείας Ν. Φωκίδας σε συνεργασία με την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.).

Δείτε την πρόσκληση παρακάτω:

 

4 Δεκεμβρίου 2012

Εκδήλωση με θέμα : «Το παιδί & τα δικαιώματά του»













Το Τοπικό Τμήμα Άμφισσας, με χαρά σας  προσκαλεί στην εκδήλωση & έκθεση ζωγραφικής, που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 09/12/2012 και ώρα 11:00 π.μ. στο Γενικό Λύκειο  Άμφισσας, στα  πλαίσια του Εορτασμού της Ημέρας Οδηγισμού με θέμα: «Το Παιδί & τα δικαιώματά του».

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ


11.00 Χαιρετισμός κας  Αρβανίτη Μαρίας Τ. Εφόρου.

11.10 Εισήγηση της κας Χατζοπούλου Ελένης, Ψυχολόγου της Κινητής Μονάδας     Ν. Φωκίδας με θέμα: «Μιλώντας για τα Δικαιώματα του Παιδιού»

11.30 Εισήγηση της κας Αβραμίδου Θένιας, Ψυχολόγου του Κέντρου Ημέρας Παιδιών Εφήβων και Ενηλίκων Ν. Φωκίδας, με θέμα: «Τα Δικαιώματα του Παιδιού στην Κοινωνία του σήμερα»

11.45 Ομιλία της κας Μαρίλλιας Μιχαλοπούλου Περιφερειακής Εφόρου Στερεάς -Ευβοίας, με θέμα: «Είμαι παιδί, δικαίωμά μου»

12.10 Απονομή Βραβείων στους επιτυχόντες διαγωνισμού ζωγραφικής
 
12.15 Οδηγικές δράσεις & Παιχνίδια
  



«Μια αναφορά στα δικαιώματα των ψυχικά ασθενών»

Τα άτομα με αναπηρία αποτελούν μια σημαντική κατηγορία του πληθυσμού με διαφορετικά δικαιώματα τα οποία θεωρητικά τους εξασφαλίζουν την ισότητα. Ωστόσο πολλές φορές έρχονται αντιμέτωπα με τον κοινωνικό αποκλεισμό και την καταπάτηση των δικαιωμάτων τους. Τελευταία, στο πλαίσιο της κρίσης πολλά από τα δικαιώματά τους θίγονται. Αυτά αφορούν κυρίως την ιδιότητά τους ως πολίτες και ως ασθενείς.  
Για να προσδιοριστεί η έννοια των ατόμων με ειδικές ανάγκες είναι απαραίτητο να αποσαφηνιστεί το περιεχόμενο της αναπηρίας. Η αναπηρία είναι μια σύνθετη έννοια στην οποία δεν πρέπει να εντάξουμε μόνο την διάσταση του ιατρικού προβλήματος αλλά ταυτόχρονα και την κοινωνική της  διάσταση με την έννοια των κοινωνικών συνεπειών που αυτή επιφέρει. Υπό αυτό το πρίσμα ο ορισμός της Διακήρυξης των Δικαιωμάτων των Αναπήρων του ΟΗΕ του 1975 ορίζει ως “ανάπηρο” κάθε άτομο ανίκανο να επιβιώσει από μόνο του, ολικά ή μερικά, μη έχοντας τις αναγκαιότητες για μια κανονική ατομική και κοινωνική ζωή, εξαιτίας μειωμένων σωματικών ή πνευματικών δυνατοτήτων που έχει εκ γενετής ή όχι (Στεργίου, Αγγ., 1999: 10,11,14).
Στα άτομα με αναπηρία περιλαμβάνονται ιδίως: οι τυφλοί και όσοι έχουν σοβαρές διαταραχές στην όραση, οι κωφοί και βαρήκοοι, όσοι έχουν κινητικές διαταραχές, όσοι έχουν νοητική υστέρηση, όσοι εμφανίζουν επιμέρους δυσκολίες στη μάθηση (δυσλεξία, διαταραχή λόγου και άλλα) ή είναι γενικότερα δυσπροσάρμοστοι, όσοι πάσχουν από ψυχικές νόσους και συναισθηματικές διαταραχές, οι επιληπτικοί, οι χανσενικοί, και όσοι πάσχουν από ασθένειες που απαιτούν μακροχρόνια θεραπεία και παραμονή σε νοσηλευτικά ιδρύματα, κλινικές.
Η παρέμβαση σε κάθε κατηγορία αναπηρίας είναι διαφορετική. Αυτό συμβαίνει εξαιτίας των διαφορετικών βλαβών από τις οποίες πάσχουν τα  συγκεκριμένα άτομα. Εκεί που δυστυχώς συναντώνται όλες οι κατηγορίες είναι όσον αφορά τον κοινωνικό αποκλεισμό και τη καταπάτηση των  δικαιωμάτων τους.
Η κατηγορία που μας απασχολεί στο παρόν άρθρο είναι οι ψυχικά ασθενείς. Κάνοντας μια ανασκόπηση στην βιβλιογραφία, τα δικαιώματα που ενδιαφέρουν τους ψυχικά ασθενείς διακρίνονται κυρίως σε τέσσερις κατηγορίες:   
- Το δικαίωμα να είσαι άνθρωπος, δηλ. να αναγνωρίζεσαι ως φορέας δικαιωμάτων και υποχρεώσεων. Σ’ αυτό το πλαίσιο ο ψυχικά ασθενής αξιώνει όλα τα δικαιώματα του ανθρώπου. Δηλαδή: Το δικαίωμα στην ασφάλεια και την προσωπική ελευθερία, το δικαίωμα στην ισότητα, τόσο στα δικαιώματα όσο και στις υποχρεώσεις, το δικαίωμα στην αξία και την προσωπικότητα του ανθρώπου, το δικαίωμα στην ιδιωτικότητα.
- Το δικαίωμα να είσαι μέλος της κοινωνίας, δηλ. να διαθέτεις δικαιοπρακτική ικανότητα. Μ’ άλλα λόγια να έχεις προσωπική αυτονομία και να εκπροσωπείς τον εαυτό σου σε όλες τις υποθέσεις σου και εκεί που χρειάζεται.
- Το δικαίωμα στην υγεία και την ιατροκοινωνική ασφάλιση, δηλ. στην αξιοπρεπή περίθαλψη για την οποία μπορεί να αποφασίζεις γι’ αυτήν, να ενημερώνεσαι για την υγεία σου και την κάθε θεραπεία, να ζητείται δε πάντα η γνώμη σου, δικαίωμα στην αποκατάσταση (Αυτονόμηση/επαγγελματική αποκατάσταση), δικαίωμα στη ζωή στην κοινότητα (στεγαστικές δομές κλπ).
- Τέλος, το δικαίωμα έννομης προστασίας, δηλ. να έχεις πρόσβαση σε μηχανισμούς προστασίας των δικαιωμάτων. Για παράδειγμα, η δυνατότητα προσφυγής σε ανεξάρτητη αρχή όπως ο Συνήγορος του Πολίτη που ασκεί έλεγχο στη δημόσια Διοίκηση, η λειτουργία των Επιτροπών κατά τον Διακρίσεων τόσο στον δημόσιο (ΣτΠ) όσο και στον ιδιωτικό τομέα (Υπ. Δικαιοσύνης), η Ανάπτυξη δράσεων από την Ειδική Επιτροπή Ελέγχου Προστασίας των Δικαιωμάτων των Ατόμων με Ψυχ. Διαταραχές (Φυτράκης Ε., http://fitrakis.blogspot.gr/2011/10/blog-post_11.html) 
Ένα ερώτημα που πηγάζει από τις παραπάνω αναφορές σχετίζεται με την συμμετοχή των ίδιων των ατόμων στην διαμόρφωση των δικαιωμάτων τους και στην χάραξη κοινωνικής πολιτικής η οποία θα τους εξασφαλίζει μια αξιοπρεπή ποιότητα ζωής. Από την άλλη ένα άλλο θέμα που απασχολεί είναι οι παροχές του κράτους. Το κράτος μέσα σε αυτή την δυσμενή κατάσταση και προσπαθώντας να μειώσει τις δαπάνες του στρέφεται εναντίων των κοινωνικών παροχών και προσπαθεί να τις μειώσει ολοένα και περισσότερο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να εντείνονται οι διακρίσεις σε όλους τους τομείς της ζωής τους και σε συνδυασμό με τις λειτουργικές και κοινωνικές αδυναμίες που οφείλονται στην ψυχική νόσο καθιστούν την διεκδίκηση και την εξασφάλιση ακόμη και των θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων ιδιαίτερα δυσχερή (http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=211583). 
Τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργηθεί μια σειρά από συλλόγους και υπηρεσίες που προασπίζονται τα δικαιώματα των ψυχικά ασθενών και των ατόμων με ειδικές ανάγκες γενικότερα. Αυτές κυρίως έχουν τον χαρακτήρα είτε σωματίων είτε συλλόγων και αποτελούνται από τρεις μερίδες ανθρώπων. Από τους γονείς των ατόμων με αναπηρία, από τα ίδια άτομα που πάσχουν αλλά και από κάποιους επαγγελματίες ψυχικής υγείας. Η βιωσιμότητα αυτών των συλλόγων αλλά πολύ περισσότερο των υπηρεσιών ψυχικής υγείας βασίζονται στην κρατική χρηματοδότηση. Ως εκ τούτου, οι υπηρεσίες εξαιτίας της οικονομικής δυσπραγίας οδηγούν τα υποστηρικτικά συστήματα στην μείωση της προσφοράς τους. Μέσα από αυτή την διαπίστωση συμπεραίνουμε ότι οι ανεπάρκειες στην παροχή υπηρεσιών υγείας ενδυναμώνουν τις διακρίσεις και οδηγούν σε παλινδρόμηση κεκτημένα δικαιώματα.
Αντίθετα, η δημιουργία ενός συστήματος υπηρεσιών ψυχικής υγείας (π.χ. στεγαστικές δομές για άτομα με ψυχοκοινωνικά προβλήματα, κέντρα ψυχικής υγείας, κινητές μονάδες ψυχικής υγείας και κέντρα προεπαγγελματικής κατάρτισης)   σε αγροτικές περιοχές της χώρας όπως η Εταιρία Κοινωνικής Ψυχιατρικής & Ψυχικής Υγείας ενισχύουν τον αποϊδρυματισμό  και προωθούν τον σεβασμό στα δικαιώματα για στέγη, εκπαίδευση και εργασία.
Δεδομένου λοιπόν ότι οι συνθήκες σήμερα είναι πιο ώριμες και η ανάγκη εξάλειψης της εντύπωσης, που μέχρι σήμερα επικρατεί, ότι τα άτομα με ψυχική αναπηρία δεν μπορούν να αναπτύξουν αυτονομία, παραμένει, προγραμματίζεται η δημιουργία σωματείων αυτό - εκπροσώπησης ατόμων με ψυχική αναπηρία και σε άλλες  περιοχές της χώρας, πέραν των μεγάλων αστικών κέντρων. Τα εν λόγω σωματεία προβλέπεται προοπτικά να συνενωθούν σε ένα ενιαίο δευτεροβάθμιο φορέα εκπροσώπησης της συγκεκριμένης κατηγορίας αναπηρίας, ώστε να διεκδικήσουν δυναμικότερα και αποφασιστικότερα τα δικαιώματά τους. Στο πλαίσιο αυτό, η Ε.Σ.Α.μεΑ. υλοποιεί έργο με τίτλο «ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΗΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΣΥΝΗΓΟΡΙΑΣ ΤΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΨΥΧΙΚΗ ΑΝΑΠΗΡΙΑ» στο οποίο περιλαμβάνονται δράσεις ενδυνάμωσης και υποστήριξης του κινήματος των ατόμων με ψυχική αναπηρία, με στόχο την ενίσχυση του δικαιώματος αυτοπροσδιορισμού, της πληροφόρησης σε θεραπείες, της εκπαίδευσης, της αλληλοϋποστήριξης, της υπεράσπισης των δικαιωμάτων και της αντιμετώπισης του κοινωνικού στίγματος.  
Ως προς αυτή την κατεύθυνση θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση ενημέρωσης από την Ε.Σ.Α.μεΑ. σε συνεργασία με την Ε.Κ.Ψ. & Ψ.Υ. το Σάββατο 15 Δεκεμβρίου 2012 στις 10:00 π.μ., στο χώρο του Κέντρου Ημέρας για Παιδιά, Εφήβους και Ενήλικες - Κέντρου Φυσικής και Ιατρικής Αποκατάστασης Γ.Ν. Άμφισσας Ν. Φωκίδας. (Σαλώνων 29, Άμφισσα). Στη συνάντηση αυτή θα αναφερθούν δράσεις ενδυνάμωσης και υποστήριξης του κινήματος των ατόμων με ψυχική αναπηρία. Στόχο αποτελεί η δημιουργία σωματείων  αυτό - εκπροσώπησης τους στον Νομό Φωκίδας.


Σταυρίδη Δήμητρα,
Κοινωνική Λειτουργός
Ε.Κ.Ψ. & Ψ.Υ. Ν. Φωκίδας

Βιβλιογραφία: Στεργίου Άγγελος «Αναπηρία» : ένα γενικό πλαίσιο για τη μελέτη του κινδύνου της αναπηρίας, η αναπηρία στην νομοθεσία του ΙΚΑ» Αντώνης Ν. Σακουλάς, Θεσσαλονίκη 1999, σ.10, 11, 14   
Φυτράκης Ε., «Τα δικαιώματα των ψυχικά ασθενών: Από την ανοχή στην υποστήριξη». http://fitrakis.blogspot.gr/2011/10/blog-post_11.html

Forum συζήτησης «Τριάντα Χρόνια Ψυχιατρική Μεταρρύθμιση….και τώρα τι;»

Παρασκευή 7 & Σάββατο 8 Δεκεμβρίου 2012
     Αμφιθέατρο Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας | Λεωφ. Αλεξάνδρας 196, Αμπελόκηποι
 

Στις 7 και 8 Δεκεμβρίου 2012 διοργανώνεται Forum Συζήτησης - Επιστημονική Διημερίδα με τίτλο «Τριάντα Χρόνια Ψυχιατρική Μεταρρύθμιση…Και τώρα τι;» στο Αμφιθέατρο της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας (Λεωφόρος Αλεξάνδρας 196, Αμπελόκηποι) με αφορμή τη συμπλήρωση 30ετών από την έναρξη της Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης.

Τριάντα χρόνια από την έναρξή της, η Ψυχιατρική Μεταρρύθμιση βρίσκεται στα πρόθυρα της κατάρρευσης και της ακύρωσης των επιτευγμάτων της. Είναι ευθύνη όλων μας να υπερασπιστούμε και να διασφαλίσουμε το δικαίωμα κάθε πολίτη στην πρόσβαση σε ποιοτικές υπηρεσίες ψυχικής υγείας.

Στόχος του forum είναι η συζήτηση, η ανασκόπηση και η κριτική επανεκτίμηση των εξελίξεων των τριάντα τελευταίων ετών. Επιδίωξη είναι να αναπτυχθεί ένας ζωντανός διάλογος που θα καταλήξει σε προτάσεις και στόχους για μελλοντικές δράσεις.

Η παραίτηση διαιωνίζει την κρίση, η δράση την καταπολεμά. Με τη συμμετοχή μας ας στείλουμε ένα ηχηρό μήνυμα συνέχισης της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης, με μαχητικότητα, ενότητα και αισιοδοξία.



ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
Πληροφορίες στο τηλέφωνο: 210 92 14 816